Hoofddorp – Twee gewonden bij aanrijding op de N201

Hoofddorp, 15 juni 2018 – Bij een aanrijding op de Hoofddorpdreef (N201) zijn vrijdagmiddag twee personen gewond geraakt.

Het ongeval tussen twee personenwagens gebeurde op de kruising met de op- en afrit van de A4. Eén van de slachtoffers moest met behulp van de brandweer uit de auto gehaald worden. De brandweer knipte de deur uit de wagen, zodat het slachtoffer beter ondersteund kon worden.

Het tweede slachtoffer kon zelf de wagen verlaten, en is na controle ook overgebracht naar het ziekenhuis.

De verkeersongevallen analyse (VOA) onderzoekt de toedracht van het ongeval.

Door het ongeval waren meerdere rijstroken afgesloten, hierdoor stond er een flinke file en moest men omrijden tot frustratie van sommige chauffeurs.

Op 6 juni gebeurde er op dezelfde kruising ook al een ernstige aanrijding.

Foto’s: Eric van Lieshout

5 Thoughts to “Hoofddorp – Twee gewonden bij aanrijding op de N201”

  1. viffer

    @MrGreen, nee, dat mag zeker niet. Mijn opmerking was ook gericht op wat Dudeson opmerkte over voorrang. Het is inderdaad zo dat als je niet kunt overzien dat je een kruising kunt verlaten, je de kruising niet moet oprijden, ook niet bij groen.

  2. MrGreen

    @Viffer, dat neemt niet weg dat je een kruispunt niet mag blokkeren. Een kruispunt mag je alleen oprijden wanneer je deze in één keer over kan steken (uitzondering is linksaf met middenberm). Doe je dit niet dan kan dat je 230 euro kosten.

    Probleem is dat het steeds drukker aan het worden is en dat men het gele licht ziet als verlenging van groen.

  3. viffer

    Zodra de verkeerslichten in werking zijn hebben de voorrangsregels- en tekens geen werking meer. Immers, RVV art 64 zegt dat verkeerslichten boven verkeerstekens die de voorrang regelen gaan.

  4. MrGreen

    @Dudeson,
    Je hoort een kruispunt, ook al heb je groen of het recht op voorrang, pas op te rijden wanneer je er zeker van bent dat je het kruispunt in zijn geheel over kunt steken. Een korte ontruimingstijd is dus geen reden om een kruispunt te blokkeren.
    Verder zie ik geregeld dat men, zeker als het druk is, nog door het gele licht moet rijden. Dit terwijl er geen buffer meer zit tussen rood en groen. Wanneer jij dus op het allerlaatste moment door geel (oranje) rijdt dan kan het zijn dat jij het kuispunt nog niet vrijgemaakt hebt voordat het overige verkeer groen krijgt.

    Natuurlijk heb je ook uit te kijken als je groen hebt en kan/mag je niet oprijden als dat njiet veilig kan. Echter veel van dit soort ongevallen zijn te wijten aan onze mede weggebruikers die het gele licht zien als een verlenging van groen en daarmee of het rkuispunt blokeren of er nog niet overheen zijn voordat andere richtingen groen krijgen.

  5. Dudeson

    Het lijkt daar de laatste tijd wat drukker en dan zie je dat er auto’s door de korte ontruimingstijd op het kruispunt achter blijven en geen kant op kunnen. Verkeer uit de richting Lisse zie je namelijk niet zo snel aankomen omdat het wegdek omhoog loopt. Hetzelfde geldt ook voor het verkeer uit de richting Lisse. De Astra M3 zal wel voorrang gehad hebben maar er is ook zoiets als anticiperen in druk verkeer.

Comments are closed.