Haarlemmermeer: Meer blauw op straat

Handhaving - Parkeerbon

Haarlemmermeer, 18 december – Burgemeester Weterings meldt met voldoening dat in het Uitvoeringsprogramma integraal veiligheidsbeleid Haarlemmermeer 2013 meer blauw op straat is opgenomen: “Het is goed nieuws, dat er op termijn zes formatieplaatsen bij Handhaving & Toezicht bij komen.

Daarmee voeren we opnieuw een onderdeel van ons collegeprogramma uit (“Voor de handhaving zet de gemeente extra toezichthouders in (BOA‟s, buitengewone opsporingsambtenaren). Zij zullen op tal van plekken in de gehele polder meer zichtbaar zijn.”). Onder deze zes bevinden zich twee extra straatcoaches; anderen gaan zich onder meer  bezighouden met toezicht op straat en met parkeercontroles. Daarnaast blijven de controles van kinderdagverblijven en gastouders, die worden ingekocht bij de Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD), op hetzelfde niveau als 2012, ondanks het feit dat het rijksgeld daarvoor ontoereikend is. Het College zoekt dekking voor het resterende deel. Verder staat er in het Uitvoeringsprogramma wat het afgelopen jaar is gedaan om de veiligheid in de gemeente te verbeteren en welke activiteiten in 2013 gaan worden uitgevoerd. De speerpunten, die in februari 2011 door de gemeenteraad zijn vastgesteld, staan nog steeds overeind en zijn: inbraakpreventie, huiselijk geweld, toezicht op straat, aanpak overlast en verloedering, veilig ondernemen, groepsaanpak overlast gevende jeugd, brandveiligheid en crisisbeheersing. Toen is ook afgesproken jaarlijks met een uitvoeringsprogramma te komen.”

Nieuwe ontwikkelingen in 2013

In het Uitvoeringsprogramma 2013 wordt de positie van Handhaving & Toezicht verder versterkt. Handhaving & Toezicht is een steeds belangrijker instrument geworden om de veiligheid en leefbaarheid te bevorderen. Het Uitvoeringsprogramma 2013 gaat uit van de oprichting van de Nationale Politie en de oprichting van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied, die per  1 januari verantwoordelijk wordt voor de uitvoering van taken op het gebeid van vergunningverlening, handhaving en toezicht. Een derde nieuwe ontwikkeling is de overdracht van taken naar gemeenten in het kader van de nieuwe Drank- en Horecawet per 1 januari. De gemeentelijke BOA’s gaan een deel van de taken die tot nu toe door de politie werden gedaan overnemen, op basis van de nieuwe Drank- en Horecawet hoort hier onder meer de controle op sluitingstijden bij.

Succesvolle aanpak voortzetten in 2013

De gemeente zet in 2013 de succesvolle aanpak van de speerpunten voort. In samenwerking met de politie, Openbaar Ministerie en andere partners wordt gekeken naar hoe veiligheidsproblemen nog gerichter kunnen worden aangepakt, zoals bijvoorbeeld inbraken en huiselijk geweld. De gemeente wil ook de betrokkenheid en zelfredzaamheid van burgers bij veiligheid bevorderen. Dit gebeurt door in 2013 voorlichting te geven over wat mensen zelf kunnen doen om de veiligheid te bevorderen en bijvoorbeeld Burgernet in te zetten. In 2013 komt ook een onderzoek naar de veiligheidsgevoelens in de verschillende wijken en kernen. Die wordt dan vergeleken met de daar bestaande objectieve veiligheid, gebaseerd op de registratiecijfers van de politie.

Terugblik op 2012

Het afgelopen jaar heeft de gemeente Haarlemmermeer veel gedaan op het gebied van de genoemde speerpunten. Op het gebied van inbraakpreventie zijn in samenwerking met de politie verschillende voorlichtingsbijeenkomsten georganiseerd. Bij veilig ondernemen zijn er vijf nieuwe sterren Keurmerk Veilig Ondernemen uitgereikt aan de winkelcentra Getsewoud (1ste ster), Badhoevedorp (2de), Zwanenburg (2de) en Hoofddorp-Centrum (2de) en het bedrijventerrein Lijnden(3de).  Afgelopen jaar is effectief opgetreden tegen overlast gevende jeugd door de gemeentelijke handhavers en toezichthouders (waaronder de straatcoaches), politie en jongerenwerkers van stichting Meerwaarde. Op het gebied van brandveiligheid is in 2012 het project Brandveilig Leven in het zuiden van Haarlemmermeer uitgevoerd. Ook is de gemeente gestart met het publiceren van de veiligheidscijfers op de gemeentelijke website.

Misschien vindt u dit ook interessant?