Schiphol – Brandweer Schiphol 70 jaar

Schiphol – De brandweer van Schiphol blust deze maand geen 70 kaarsjes uit, ze mogen ze uitblazen! Schiphol bestaat bijna 103 jaar. Was er dan ruim 30 jaar geen brandweer? Zeker niet. In de eerste jaren werden de aanwezige legervliegtuigjes geblust met zand. Na de start van de burgerluchtvaart rukten de medewerkers van de KLM en gemeente Amsterdam uit als het nodig was. In februari 1949 nam het Korps Orde & Veiligheid de brandweertaken over en Brandweer Schiphol was een feit.

Door de jaren heen hebben onze brandweermannen en –vrouwen veel verschillende brandweerwagens mogen besturen. We nemen je mee terug naar de brandweer van toen! Na de start van Brandweer Schiphol werd het brandweermaterieel met oorlogsverleden langzaam vervangen door moderne wagens. En wat was het korps daar trots op! Ze poseerden in 1958 maar al te graag voor hun wagens samen met collega’s van de politie en medische dienst

Jumbo’s
In de jaren die volgden groeide niet alleen de brandweer, ook de vliegtuigen werden groter. In het begin van de jaren ’70 zouden er straalvliegtuigen komen die – toen haast niet te bevatten – wel 300 reizigers konden vervoeren. De ‘Jumbo’s’ kwamen er aan! Daar hoorden ook nieuwe voorschriften bij. Om aan de toekomstige eisen te voldoen, kreeg de brandweer hun eigen jumbo’s. Maar dan op wielen:

Strike a pose
De brandweer bleef zich ontwikkelen, net als de luchtvaart. Begin jaren ’90 was het weer tijd voor een mooie pose. Niet van de brandweercollega’s, maar van hun wagens:

En hoe zit het nu?
Je kunt je wel voorstellen dat de brandweerwagens er nu inmiddels heel anders uit zien. De meeste brandweerwagens van tegenwoordig hebben ruim 12 duizend liter water aan boord, samen met 750 liter schuim en 225 kilo poeder. Ter vergelijking: de wagens na de oorlog hadden ‘slechts’ een tankinhoud van 2500 liter.

Nieuwste van het nieuwste
Om ook in de toekomst een goede brandbestrijding te garanderen, heeft Schiphol kort geleden dertien nieuwe crashtenders besteld. De eerste wagen wordt nu getest door de brandweermannen- en vrouwen. Daarmee vervangen we de huidige voertuigen die vanaf 2001 dienst doen en aan het einde van hun technische levensduur zijn. De nieuwe wagens spuiten water het meest ver van allemaal. Wel 80 tot 90 meter met het kanon op het dak.

Ze wegen ruim 48.000 kg, zijn 13 meter lang, en 3,20 m breed. Binnen 23 seconden kan het voertuig van 0 naar 80 km per uur accelereren. Hiermee behoren ze tot de grootste en snelste brandweervoertuigen van Nederland, en zijn ze op iedere start/landingsbaan binnen drie minuten ter plaatse.

Foto’s & Video: Schiphol Group

 

Misschien vindt u dit ook interessant?